Vad syftar jag på med frasen “musikaliska fejder”? Jo, en typ av kulturella fenomen som varit återkommande inom populärmusiken åtminstone sedan 1960-talet. De kan ha olika karaktär. Ibland handlar det om rent mediala påfund där två bands eller artisters särställning inom sin genre får media att ställa dem mot varandra. Det kan också vara band som mer reellt pushar varandra till artistiska stordåd: artist 1 släpper ett album som är fantastiskt vilket i sin tur inspirerar artist 2 att släppa ett ännu bättre album.

Fejder är väl något man hoppas slippa vara med om. Kreativitet är däremot någonting som kan behövas om du ska gå på en babyshower. Den stora frågan är naturligtvis: vad ska du köpa? Hos Partytajm.se hittar du en helt egen produktkategori fylld med presentförslag som är perfekta för en babyshower. De har också mängder av produkter som kan vara bra att ha om det är du som står som arrangör.

Berömda musikaliska fejder

Det finns många exempel på musikaliska fejder. I någon mån går de att klassificera på två olika sätt. Dels har vi vad vi kan kalla för de kreativa fejderna som beskrevs ovan. Dels finns det också en variant som vi skulle kunna kalla för kulturella fejder. Ett berömt exempel på en kreativ fejd var den som existerade mellan det amerikanska bandet Beach Boys och brittiska Beatles under mitten av 60-talet. I synnerhet var det Beatles Paul McCartney och Beach Boys kreativa geni Brian Wilson som låg i en slags kreativ sparringmatch med sina respektive bands skivsläpp. På så sätt kan en musikalisk fejd utgöra ett slags musikens Yin och Yang.

Musikaliska fejder som bottnar i förment kulturella skillnader är betydligt vanligare – även om det ena inte utesluter det andra, en kulturell fejd kan mycket väl samtidigt vara kreativt stimulerande. Hur som helst är de kulturellt präglade musikfejderna i högre utsträckning mediedrivna. Ett tidigt exempel på den här typen av fejd var den mellan Rolling Stones och, än en gång, Beatles. Här handlade det dels om en rivalitet om positionen som världens största band, dels om skillnaderna i att vara ett popband som Beatles eller ett rockband som Stones. Stones stod i vilket fall länge i Beatles skugga, inte minst för att Lennon och McCartney skrev Stones första hit. Det dröjde till 1969 och Beatles uppbrott innan Stones slutligen kunde kalla sig för världens största band.

Ett senare exempel på samma typ av fejd är den som rådde mellan Oasis och Blur under mitten av 90-talet. En fejd som uppenbarligen inte är helt död ännu. Inom hiphopen finns det gott om fejder. Ett välkänt exempel hittas om man tittar på Kanye Wests inledande karriär där han ofta ställdes mot 50 Cent. Där var den kulturella aspekten mångbottnad. West hade vuxit upp i ett tämligen välmående medelklasshem, hans mor var professor i engelska. Rakt motsatta förhållanden rådde under 50 Cents uppväxt med en missbrukande mamma i Queens.

Similar Posts